Perbezaan Antara Nikon dan Canon.


Assalamualaikum..
Hai korang..semangat aku menaip hari niy sbb hmmmm *tunduk bawah , aku dh lama tak hupdate ape-ape kan . Kali ni aku share dgn korang pasal…ce tengok tajuk sket..dh Nampak dh , aku nak cerita pasal tu lah

Aku sebagai pengguna camera NIKON bukan nak sebelah kan Nikon :) sebab tu aku nak share dengan korang tentang kebaikan dan keburukan NIKON DAN CANON

So here we go

Nikon, adalah jenama kamera yang sudah lama berada di pasaran, Zaman Model FE ( Filem 35mm ) seingga lah hari ini tetap berada di pasaran.  Nikon sentiasa upgred teknologi untuk memberi gambar yang berkualiti dan terbaik. Pada pendapat aku, Harga sebuah Kamera Nikon Lebih Mahal dari kamera Canon... Kelemahan yang terdapat pada Nikon dari segi harga. Kamera Nikon selalunya di gunakan di Studio Fotografi kerana Kualiti gambar nampak lebih meyerlah dan menarik dari segi Tone, Shadow, Color dan Mode dalam gambar itu..


Canon, Tidak asing lagi dipasaran. Ramai pengguna menggunakanya  kerana harganya agak lebih murah dari Kamera Nikon. Selalunya kamera Canon di gunakan untuk mengambil gambar yang pergerakanya laju sepeti F1, Bola sepak, Bot Laju dan beberapa aktiviti yang melibatkan pergerakan yang laju. Kelemahan kamera Canon dari segi Contrast gambarnya agak tinggi sedikit dari Nikon. Sekeping gambar yang di ambil dalam keadaan sama F: Speed dengan nikon, kualiti gambar Canon agak cerah dan putih sedangkan nikon lebih gelap sedikit. kepunggunaan kedua kamera ini hampir sama. Perbezaan kedua kamera ini dari segi kedudukan ( Button ) yang boleh di ejas atau Playback gambar serta setting dalam menu.

Tapikan..korang pernah dengar tak yang barang mahal selalu nye baik..???Pada aku , aku setuju. Memang betul kalau kauorang bandingkan lens canon dan Nikon..lens canon lebih murah berbanding Nikon yang mencecah ribu ringgit , Tapi korang kene jgak ingt hasil dia maybe lebih baik dri canon WHO KNOW RIGHT..???

Tapi terpulang kepada individu tersebut jgak kan , tengok dulu poket sebelum buat keputusan supaya tak merana kemudian hari




Watlek^Watpeace^Muahh

No comments:

COPYRIGHT@HAK MILIK EZZAH WAHAB 2012